Forfattersiden.dkForfattersiden.dk kræver login, før du selv kan bidrage med indhold
 
Forfattersiden
Morgenbrød
Morgenbrød


Forfattersiden.dk
Forfatter: Glenstrup
Skrevet: 2012-08-03 09:34:11
Version: 1.0
Anbefal:Klik på +1 ikonet for at anbefale teksten i Google-søgning
 
 Klik her for at annoncére teksten på din egen Facebook væg Klik her for at annoncére teksten på din egen Facebook væg
 


Handler ind med
Assad  står med en
Medalje i
Hånden hugget
I varm hvede
Brud som
Bagt:
Diskede doubler:
Spil for at
Vind for
Sssssssssssssssssssss
vind

haleløs2012-08-03 09:49:45

heeeej; SUPER indfald i disse olympiadetider! Gi'r go'e, tvetydige 'billeder' når man læser hver anden verselinie to gange!
venligst ...
Glenstrup2012-08-06 08:56:22
Hej Haleløs

Tak for den læsning. Jeg tror det var Solzhenitsyn, der en gang besvarede spørgsmålet om sin favoritlæser med: genlæseren. Alt bør vist læses mindst to gange (men det kan man desværre ikke altid på grund af tiden)

Glenstrup2012-08-06 09:18:23

Hej MJS

Tak for opgaven og især for det polemiske oplæg: hvad skal vi med poesi?
Der er et underligt paradoks: alle (næsten alle) skriver poesi. Ingen (næsten ingen) læser poesi.
Det holder jo ikke i længden!
Jeg kender flere både meget læsende og også skrivende mennesker, der frejdigt bekender, at "poesi forstår de sig ikke på". Kender jeg den holdning selv? Ja,ja,ja,ja! Det forsøger jeg at gøre noget ved. Både ved læsning og skrivning.
Hvorfor vil så mange skrive poesi? Jeg ser to mulige forklaringer (blandt flere selvfølgelig):1) Den korte form er overskuelig. 2) Fornemmelsen for, at her kan man udtrykke "sig selv", sine egne følelser, sine egne tanker, især følelserne vistnok.
Jo mere jeg selv beskæftiger mig med poesi, jo mere sporer jeg ind på en anden tanke: Det bedste ved den poetiske form er måske, at her kan man man bryde sprogets syntaktiske skabeloner ned, slippe ud af vanetænkning, tro på sammenhænge, som ikke er der, når lyset slukkes.
Opgaven her er interessant bl.a. fordi den sætter nyhedsflowet, som netop kommer til os i sproglige, narrative skabeloner, der leder os ind i kollektiver tvangstanker, over for poesiens mulighed for frit sprog. For mig personligt fører det mere og mere væk fra centrallyrikken, den med det ofte lidende oplevende jeg, i retning af det nogen kalder interaktionslyrik eller ekspansionslyrik(Amerikansk lyrik, Laugesen m.fl.), hvor flere stemmer mødes og giver læseren mulighed for aflæsning af komplekse mønstre, som måske ikke en gang behøver at have fundet en endelig, afrundet form.
Det var mine polemiske indspark. Aner ikke, om det er muligt at starte en sådan debat her? Men det interesserer mig mere end det der konkurrence-noget.

nhuth2012-08-06 10:02:19

Tak for det tankevækkende digt.
Tak til Glenstrup for den sidste (ovenstående) kommentar!!!
Jeg vil med glæde deltage i den foreslåede debat. Jeg må lige udskrive kommentaren og læse den et par gange før jeg forsøger at tilføre en sådan debat nogle af de tanker, jeg gør mig når jeg skriver mine egne indlæg her på siden.
En sådan debat vil være berigende i "miljøet".
Venlig hilsen
Nhuth

nhuth2012-08-06 15:59:10

Kære Glenstrup, hvor finder jeg lige dit spørgsmål: "hvad skal vi med poesi?" - jeg kan ikke se det i MJS's
konkurrenceoplæg, med mindre det er her du mener: "Skab derfor, et digt omkring den tid og det udtryk vi lever i, hvori teksten drager flere paralleller til de ting vi oplever omkring os, i nyheder, tendenser, på gaden, i byen og forsøg så vidt muligt at skabe flere lag i samme tekst."

??

Vh.Nhuth
Glenstrup2012-08-06 16:17:07
Hej Nhuth

Jeg tænker nu mere på indledningen her:

"Alt for mange digtere og andre kunstnere i dagens Danmark, glemmer at de er et organ for deres modtagere. I dette tilfælde vores læsere. Jeg opfordrer derfor til at i skal gribe fast i struben på jeres læsere og vride deres virkelighed rundt! - Altså billedligt talt... ;-)"

En kritik af den måde, mange i dag skriver på og en formulering af en forpligtelse over for læseren, en tro på, at poesi kan "gribe i struber" og "vride rundt".
Og så ønsket om, at poesien skal forholde sig til tiden, til nyhederne, hverdagen. Det er da markante synspunkter.

nhuth2012-08-06 16:43:16

Hej Glenstrup.
At jeg har svært ved at være sikker på, at jeg forstår, hvad du egentlig selv mener, er muligvis min egen fejl.
De sidste 4 linjer er mangetydige, fordi der mangler subjekter i begge sætninger.
Hvem/hvad udtrykker "en kritik......" osv.
Hvem "ønsker at poesien skal....." osv.
Med håb om god og nødvendig debat.
Vh.Nhuth
Glenstrup2012-08-07 08:31:45
Undskyld mine eliptiske sætninger med implicitte sætningssubjekter. Men synes du da ikke der i den citerede tekst fra opgaveformuleringen udtrykkes en kritik af nutidige kunstnere og et ønske om, at poesien skal gribe og vride? Og dermed lægges op til debat om hvad poesi er/skal være og hvordan/hvorfor?
Det er lidt bevidst, at jeg ikke udtrykker mig alt for kategorisk hvad min egen eventuelle holdning angår. Jeg prøver at starte en åben debat uden forhåndsgravede grøfter. Men jeg vil da gerne afsløre, at jeg selv vakler noget mellem en trang til at søge efter stærke følelsesmæssige subjektive udtryk i poesi, og et behov for mere kølig intellektuelt præget kompleksitet (som man f.eks. finder det hos visse amerikanske poeter som Wallace Stewens). Sagt på en anden måde: skal poesien hjælpe os med at føle verden eller med at forstå den? Jeg hælder vis, vaklende, mest til det sidste.

nhuth2012-08-07 09:41:20

Tak. Det sidste her, gør problemet lidt klarere for mig. Der er vel ingen tvivl om at poeter (som alle andre, der bruger sproget) i en eller anden grad ønsker at kommunikere et budskab til nogen med en hensigt om noget. ”Lyrisk” og/eller ”poetisk” er to betegnelser, som ikke alene kan bruges om ”versemageri”, men om alle sproglige udtryksformer. Også om skribenter eller talere, der ”har ordet i deres magt”. Og det er ikke altid et ubetinget gode.
En god forfatter forfører os, bedrager os, rør os osv. Det der adskiller Grundtvig og Goebels er deres motiv, deres hensigt. Og modtagernes adfærd før og efter de har hørt afsenderens ord. Hvem har ansvar for modtagerens eventuelt ændrede adfærd?
Dette belyser dog ikke det andet interessante spørgsmål: ”Forstår” vi med en ”følesans, der som en 6. sans ikke kan måles og vejes, eller føler vi med vores intellekt?
Vh.Nhuth

Ørentvisten2012-08-20 00:32:15

Hej Glenstrup,

jeg har sådan på fornemmelsen at der mangler et ord som din læser skal hæfte på, men jeg kan ikke finde det.
Mine tanker går på Assad og de kampe der kæmpes mod ham, og kan nogenlunde få din tekst til at kredse omkring dette tema, men kun nogenlunde, ikke helt.
Glenstrup2012-08-20 07:08:32
Hej Ørentvist

Har en fornemmelse af, at jeg skulle kende dig under et andet navn, men lad nu det ligge.
Jeg skulle mene, at der mangler flere ord. Jeg har taget udfordringen om flertydighed meget bogstavelig og prøvet at forfølge en af mine forestillinger om at måske kunne koncentrere mange tanker på meget lille plads. Her ovenikøbet tanker, jeg ikke formår at tænke færdigt. Men hvem kan det? Altså tænke færdige tanker om det, der nu foregår i Syrien, som minder om noget, der har foregået lidt for tit mange andre steder.
Tittelordet "morgenbrød" synes jeg er poetisk i sig selv. Jeg synes i det hele taget sammensatte ord ofte er fulde af ubemærket mening, der kan være spændende at udforske. "Morgen" indeholder betydningerne "cyklisk genkomst", "nybrud", "håb", "fødsel" o.s.v. "Brød" betydninger som "basale behov", "kropslighed i modsætning til åndelighed", "den kristne betydning om Jesu' legeme" sammen med betydningen datidsformen af "brud", og en association til sportsgrenen "brydning".
Som det ses har jeg midt i digtet ordet "brud" i en sammensætning med "bagt". Betydningen her brydes altså mellem "brud" og "brød". "brud" kan jo også have betydning af kager eller konfekt, der kaldes brud, og vi er jo, i henhold til titlen, i en bagerbutik for at handle ind. Bageren har jo også, som bekendt, medaljer. Men det hører som bekendt mere hjemme i OL. Og i OL blev der "disket doubler", nemlig i badminton, fordi de ikke spillede ærligt spil for at vinde: et sært paradoks! Men hvad er det Assad har gang i? Og må han spille for at vinde? Må oprørerne? Og hvad vil det sige? Ordet "handler" er dobbelttydigt, betyder både "køber ind" og "foretager noget aktivt". Det er der mange, der gør i mellemøsten, altså handler. Hvad gør vi? Men stikker man hånden frem, kan den blive "hugget". Hvilket igen er dobbelttydigt.

Ja, det er kaotisk, og dobbelttydighederne kan blive ved. Det er tekstens pointe, eller mangel på samme.
Kan man overhovedet skrive sådan? Hvor skulle jeg vide det fra?

nhuth2012-08-20 08:33:18

Det er stadigvæk en god tekst. At du så oven i købet får response og gøder en lødig debat om noget af alt det alle forfattere og andre kunstner- (spirer eller "udvoksede") søger at skildre/inddrage i et værk, er et stort + for os alle.
Vh.Nhuth

Anglicismo2012-08-20 11:27:20

Et rigtig godt bud på et samtidsdigt, og jeg er især glad for din bue og bøjning af sproget her, der er lagt tanke og sjæl i det skrevne ord. Og det giver mulighed for at tolkes på rigtig mange måder. Det er utraditionelt, dit eget og skarpt. - Misundelsesværdigt!

Rigtig godt gået!
Glenstrup2012-08-21 07:32:38
Hej Anglicismo

Tak for de pæne ord. Håber du også vil gå lidt ind i den debat, jeg har prøvet at rejse med udgangspunkt i opgaveformuleringen. Jeg har indtryk af, at du har en hel del på hjertet, som det kunne være spændende at få uddybet.

Anglicismo2012-08-21 08:26:59

Med glæde deltager jeg gerne i en debat, der kan dog komme lidt "ventetid" da jeg i øjeblikket er i midt i en skriveferie. ;-) - Men lidt overspringshandling er der vel altid plads til.

Du rejser spørgsmålet: Hvad skal vi med poesi?

Lad mig vende det om, eftersom du er afsender af poesi og ikke modtager i dette tilfælde:
Hvad ønsker læseren fra Poesi?

Behovet er individuelt ligesom med alt andet, der hvor problemet opstår, er når folk oplever en distance til det skrevne ord. Hvilket vi i høj grad kan takke forfatterskolen og de snobbede læsere for. Jeg mener forfatterskolen er et glimrende alternativ, til at få et stempel i røven, der gør det nemmere for dig at blive optaget på et forlag. Men læseren bliver fyldt med strukturel og fiduspoesi, enten skriver folk om deres tanker og følelser, hvilket er komplet uinteressant fordi det er DERES følelser. Alternativt går de hele vejen og prøver at opfinde den dybe tallerken indenfor lyrik. En bog bygget på 5 ords digte... Jamen flot! - Læseren som jeg oplever den, vil have noget som de kan relatere til.

Det jeg oplever som en god indgangsvinkel til nye læsere, er en strejf af begge ting, altså kombinere det følelsesmæssige med en tand af det eftertænksomme. Lad vær med at formuler dig for direkte: "Jeg har ondt i maven, tager en panodil og får det bedre." Ram hvor billederne mærkes: "Tusind klokker hamrer mod mit kranie, så jeg snupper en hellig sten og lader lyden falde ud." - Et eksempel.

Find relevansen for din samtid, og hvad du mener den generation vi er i nu kunne ønske at blive formidlet om. Find balancen... Så og sige.

Og så burde der være plads til modspil også... ;-)
Glenstrup2012-08-21 10:32:07
Hej igen Anglicismo

Jeg havde på fornemmelsen, at det var nogenlunde der, du var. Jeg er så, blandt andet, en af de snobbede læsere, for jeg læser meget gerne også forfatterskolelitteratur, og for den sags skyld det, der er værre. Men jeg er også usnobbet og holder meget af meget "folkelige" poeter, som f.eks. Tove Ditlevsen (som du vist ikke kan lide?) og en revydigter som Poeten, der jo skrev fantastisk lyrik i en tekst som "Solitudevej" (Og jeg mener ikke kun godt håndværk, men god kunst, hvis det ord giver mening).
Jeg bliver en lille smule utilpas når du lægger så stor vægt på, hvad læseren vil have. For ved du det? Ved nogen det? Jeg tvivler. I stedet bliver det for mig at se let til en narcissistisk konstruktion, hvor man umedvidende sidder og skriver til sit eget spejlbillede (som man behændigt kalder læseren). Denne verdens forfatterskoler, som selvfølgelig ikke må blive hellige og derfor skal kritiseres, bærer dog på en tradition, et lager af betydninger og metoder, som for mig at se er nødvendige at forholde sig til. Med andre ord: Et oprør, der blot udraderer traditionens bærere, både skribenter, deres lærere og læsere, og sender dem til hjørnespark som snobber, lyder for mig som et slag med baseball-battet mod en bold, der ikke er kastet.

Anglicismo2012-08-21 11:26:55

Du er tydeligvis ikke en snobbet læser hvis du også færdes i begge genre. Selv læser jeg også forfatterskoleelvernes tekster og jeg har hørt dem flere gange. Men underholdningsværdien er lav, fordi sproget bliver for nichepræget. Når det er tilhører en niche, skaber du et monogent marked, og dermed begrænser du din egen målgruppe og skaber et lavere salg. Meget praktisk hvis du vil sælge bøger til en høj pris. Men er det så fordi at det skal læses eller for at tjene penge?

Ved jeg hvad min læser vil have...

Jeg har ikke lyst til at lege gættelege, eller forsøge mig frem til at forstå hvad individet tænker. Personligt undersøger jeg markedet og tester markedet, hertil både de "snobbede" markeder men også de markeder der er i "øjenhøjde" med den lavt uddannede "dansker". Jeg har oplæst for små forsamlinger og store forsamlinger, og gennem de reaktioner og input, tilpasset og formet min bog. Jeg har testet min lyrik af, til folks fester, koncerter, åbne scener, støttearrangementer, lukkede arrangementer, og derigennem får inputs, der er med til at forme mit output. Jeg ved godt at man ikke kan ramme alle læsere, men der er flere karaktertræk der går igen, hvor læsere søger en bekræftelse af dem selv i øjeblikket. Men jeg åbner naturligvis op for den mulighed at jeg intet ved, og jeg er komplet naiv på området. Men hvorfor er digte så, ikke populære?

Ser på det seneste årti af poeter er der tale om skildringer af personlige undersøgelser af sproget. Det som jeg tror ligger læseren fjernt, er at den personlige undersøgelse af sproget, ikke er læseren ønske. Læseren læser ikke en bog, for at lære sproget og dets nuancer. Jeg opfatter den nuværende læser, som et forbrugsmenneske, der vil sluge og fortære, og smider væk. Underholdes af øjeblikket, og så komme videre.

Skal det fange ved, ser jeg det som eksistentielt at man arbejder med læseren, og påvirker læseren til at tænke yderligere over det skrevne, på trods af forbrugskulturen. De skal altså kunne se sig selv, men også se en mulig udvikling for dem selv. Hvor den senere litteratur har kikket ind i sig selv, i en form hvor broen til læseren er fjernet. Med blandt andet ord som "jeg" og "du".

Men måske er det forkert at anskue litteraturen som et marked? - Måske skal man anskue det som KUNST - Et produkt der skal ind og stå på statens museum og udstilles? Måske i en glasboks, hvor det ikke samler ALT for meget støv... ;-)

Glenstrup2012-08-22 09:06:13
For et første synes jeg du er helt på et godt spor, når du bringer poesien ud i forsamlingerne, og også, at du lader responsen fra puplikum interagere med din skriveproces. Poesien skal ikke isolere sig i det, man engang kaldte elfenbenstårnet, og som du her kalder en glasboks på museum.

Men er det ikke en lidt uheldig kløft, du her lader åbne sig? Vil det skønneste ikke være en poesi, der kan leve begge steder: i forsamlingen/i glasboksen?

Jeg ser ikke noget problem i at anskue poesien som hørende til et marked. For i vor tid kan der være god mening i at se stort set alt som markedsrelevant. Ser man ikke det, er man vist tidsblind. Men jeg vil stadig fortrække en poesi, som forholder sig reflekterende og kritisk til det forhold. Og her er for mig at se de undersøgelser af sproget (i vid betydning som tegn), du lidt nedgørende omtaler, en vej til erkendelser, som kan frigøre os fra netop markedets undertrykkende, destruktive kræfter. For markedskræfter bruger sprogets iboende kraft på en måde, der søger at udradere din individualitet. Se bare på hvordan politikere bruger poetiske virkemidler som stavrim til at indoktrinere os med urimelige meninger (fast og fair udlændingepolitik! Som om de to ting havde noget med hinanden at gøre? Der er tale om to modsatrettede begreber(stramning/lempelse), der kun ved en nøje kritisk analyse kan forenes. Men pludselig bliver de to led ved poetisk, vælgermarkedsorienteret behændighed gjort til en samlet idepakke, som ikke kan skilles ad. Tænkningen kortsluttes, analysen springes over. Vi, vælgerne er blevet hjernevaskede! Der er masser af den slags eksempler). Jo bedre vi behersker sproget i alle poetiske hjørner, jo friere er vi. Mener jeg så!

Så kan vi ikke tage glasboksen med ud i forsamlingerne og forsamlingerne med ind i glasboksen?

Anglicismo2012-08-22 09:54:32

Helt enig - Piet Hein Stiller du for min skyld gerne i glas og boks, og tager en fin 500 mand pr. besøg... ;-)

Anglicismo2012-08-22 10:02:56

Så stiller jeg mig ud på gaden og med hat og kæmpe smil, og giver folk en oplevelse til.

Hvad angår glas og forsamling, så jo begge ting skal eksistere og begge ting eksisterer jo også i dag. Tager vi udgangspunkt i glasboksen, jamen så udstiller digtere blandt andet deres tekster. Fedt fedt... Det styrker hvert fald det skrevne ord med bredde. Der hvor jeg mener det bliver for smalt, er så at den forsamling der kommes ud til, det sprog der bliver skrevet på, er der måske kun 20% der forstår. Jeg mener ikke at det danske land er analfabeter, som visse andre forfattere har sagt og skrevet, men jeg mener at det er synd at poesien, ikke spreder sig ud og kan forholde sig til en bredere gruppe af menneske i sin grundform.

Jeg mener du siger det jo så flot selv, at digtene har mulighed for at fjerne undertrykkende og destruktive tendenser i samfundet. Hvor ville det dog være fedt, hvis et sådan opfattelse kunne spredes til en bredere målgruppe i det danske land. I stedet for blot de 20%.

Du skal være logget ind, før du kan kommentere og vurdere!

Seneste profil og bidrag

Seneste opdateringer

En tilfældig udvalgt tekst

Fra Forfattersiden.dk