![]() | ![]() | Afskeden |

![]() |
|
|||||||||||||
![]() Jeg har nu lagt et lille uddrag af min roman ind. Der er sikkert mange sproglige fejl og sætninger, der skal omskrives og uddybes. Men jeg har ikke prøvet det her før, så ved ikke hvordan kommentar og feedback fungerer rent praktisk. Hvis nogen af jer får tid til at læse det, vil jeg gerne høre om jeres mening. Noget af teksten står i kursiv. Det er på grund af at jeg ønsker at skrive teksten i nutid (selvom det skete da jeg var 3 år), men kommer så i problemer, når jeg skal inddrage noget som er sket "før nutid". Ved ikke hvorda jeg skal greje det. Samtidig kunne jeg godt tænke mig noget feedback omkring, om det lykkes mig at holde til et 3 årig barns synsvinkel og forståelse af situationen. Samtidig med at jeg på en eller anden måde, skal have beskrevet plottet som en "alt vidende jeg fortæller". Er det overhovedet "roman teknisk" muligt at kombinere de ovennævnte elementer (Tid og synsvinkel)? |

![]() | Forfatter in spe | 2012-04-19 11:59:59 |
Hej Sutharsini,
Jeg vil gerne læse din tekst og vende tilbage, men grunden til, at jeg lige skriver nu, er at du spørger: "Samtidig kunne jeg godt tænke mig noget feedback omkring, om det lykkes mig at holde til et 3 årig barns synsvinkel og forståelse af situationen". Da jeg kigger på din tekst, er der noget, der springer mig i øjnene:
"Morgen solens stråler får de læderagtige mango blade til at skinne. Jeg kigger på verandaen"
Mener du, at dette er iagttagelser foretaget af en treårig? Troværdighed er vigtigt i en fortælling, synes jeg. Hvis dit mål er at skabe en fortælling fra et lille barn, må sproget nok også følge afsender - altså gøre det mere simpelt.. Og så bygge mere volume og sproglighed på i takt med at din karakter (du) vokser.
/Jesper
Jeg vil gerne læse din tekst og vende tilbage, men grunden til, at jeg lige skriver nu, er at du spørger: "Samtidig kunne jeg godt tænke mig noget feedback omkring, om det lykkes mig at holde til et 3 årig barns synsvinkel og forståelse af situationen". Da jeg kigger på din tekst, er der noget, der springer mig i øjnene:
"Morgen solens stråler får de læderagtige mango blade til at skinne. Jeg kigger på verandaen"
Mener du, at dette er iagttagelser foretaget af en treårig? Troværdighed er vigtigt i en fortælling, synes jeg. Hvis dit mål er at skabe en fortælling fra et lille barn, må sproget nok også følge afsender - altså gøre det mere simpelt.. Og så bygge mere volume og sproglighed på i takt med at din karakter (du) vokser.
/Jesper

![]() | Forfatter in spe | 2012-04-19 14:43:45 |
Ja, det forstår jeg godt! Jeg har knyttet en anden kommentar til din tekst.
Fortsat god skrivning.
/Jesper
Fortsat god skrivning.
/Jesper

Du skal være logget ind, før du kan kommentere og vurdere!
Tusind tak for din respons. Det er netop din form for feedback jeg søger. Jeg bygger historien op fra at personen er 3 år og træder ind i voksent livet. Meningen er derfor at sproget skal følge udviklingen. Men der kommer jeg lidt i klemme, når jeg også på en eller anden måde, skal inkludere beskrivelser af personer og sted med. Der mangler jeg lidt sproglig indsigt i hvordan man kan gøre. Ord som beskriver uden at virke for voksentagtig og uden at gentage de samme ord og samtidig have læseren med. Synes det er lidt svært.