Vikaren nederlag og sejr | ||
|
||||||||||||||
Hurra vi skal have en vikar i dag. Gad vist hvad det er for en. Hele klassen sidder spændt og ventede, så blev døren åbnet og en stor kraftig dame med knold i nakken kommer ind. Hele klassen stod ret ved skolepulten. ” Goddag børn, sæt jer bare ned. Mit navn er Frk. Kaspersen.” Hun tog kridtet fra tavlerenden og begyndte at skrive sit navn. Da hun lagde kridtet på plads opdagede hun en død mus i tavlerenden. Vi sad og holdt vejret spændt, gad vist hvad der ville ske. Frk. Kaspersen tog musen i halen og sagde ” Gud der ligger en død mus i tavlerenden, hvordan mon den er kommet der? ” hvorefter musen røg ned i skraldespanden, der stod i højre hjørne lige under tavlen. Det var jo ikke lige den reaktion vi havde ventet, men slaget var ikke tabt endnu. Vi måtte bare finde på en bedre plan, drengene og jeg. Så gik hun over til, at vi skulle sige vores navne og fortsatte som intet var hændt. Det var i timen inden det store frikvarter. Det blev det kaldt fordi vi skulle spise madpakkerne først, inden vi måtte komme ud og lege. I sidste time skulle vi have Frk. Kaspersen igen, men denne gang var det til gymnastik. Drenge og piger havde gymnastik sammen og vi havde også samme baderum. Det var en del af pigerne ikke helt vilde med, men sådan var det nu engang. Jeg husker ikke hvad det var drengene og jeg havde fundet på for at drille; men jeg husker Frk Kaspersens reaktion. Hun fløjtede i sin fløjte og bad os om at sætte os i en rundkreds. Så sagde hun ” Ok, nu gør vi det sådan her. Først viser i noget som jeg skal gøre efter - eller jeg begynder og så skal i gøre det efter som jeg viser. I bestemmer selv, hvem der skal begynde” Skråsikre mente vi jo, at hun bare kunne begynde. Vi havde jo ingen forestilling om, hvad hun kunne finde på. Så rejste hun sig op, gik ud midt på gulvet og til alles overraskelse gik hun ganske let og ubesværet i spagat og rejste sig lige så let igen. ”Så er det jeres tur, sagde hun” Jeg husker hvordan vi svedte. Vi forsøgte på alle mulige måder at finde ud af hvordan man gik i spagat men ingen af os kunne hitte ud af det. Nederlaget blev ikke mindre, da Frk. Kaspersen smilene og med ganske mild stemme fortalte os, hvordan benstillingen skulle være, før vi kunne gøre os håb om, at gå rigtig i spagat. Så viste hus os endnu engang hvor let det var og vi fik lov til at kæmpe et kvarter mere inden hun lod os slippe. ” Godt børn, så snakker vi ikke mere om det. Fremover er det mig der bestemmer i gymnastiktimerne. Er i med på det? ” Det blev vi jo ligesom nødt til. Efter den tid var der aldrig nogen, der prøvede på at lave ulykker i Frk. Kaspersens timer. Hun blev fastansat og vi elskede hendes timer, for hun gjorde timerne både interessante og sjove. Da jeg kom hjem øvede jeg ihærdigt på at gå i spagat. Min far undrede sig over, hvorfor jeg var så ihærdig med at prøve at gå i spagat og jeg fortalte ham om Frk. Kaspersen, hendes størrelse og om hvad hun havde gjort Så røg det ud af min far ” Så var det da godt, at sugekopperne kunne slippe igen”, så grinede han Jeg tror ikke jeg helt forstod hvad han mente. Det er dog en sætning som jeg aldrig har glemt, så den må jo have gjort indtryk på en eller anden måde. Selv om jeg havde gået til gymnastik siden jeg var 2 år og var temmelig smidig, så gik der nogle år inden jeg mestrede den disciplin. Men jeg kunne jo altid stikke i sundhedssandalerne, med bunde af træ, og ganske let vippe helt op på kanten. Det var jeg nemlig rigtig god til og ingen af de andre kunne gøre det. Når jeg vippede op på træbundene legede jeg, at jeg var balletdanser. I dag ved jeg, at det ikke er alle, der kan strække sin fod på den måde der kræves og at det blandt andet er en af de ting der kikkes efter, når balletbørn bliver udvalgt. |
haleløs | 2011-04-29 18:33:33 | |
Velskrevet, kærlig, spændende! Så frk. Kaspersen (og du?) var oprindeligt balletbørn? venligst ...
Nadia K | 2011-04-30 12:43:58 | |
Interessant! Og spændende ja!
Men hvis jeg må give dig et ærligt og velment råd, så synes jeg det ville være en god at du enten skriver i nutid eller datid, for synes du blander det lidt sammen. Ved ikke om det er noget, du gør bevidst, eller?
Venligst :)
Men hvis jeg må give dig et ærligt og velment råd, så synes jeg det ville være en god at du enten skriver i nutid eller datid, for synes du blander det lidt sammen. Ved ikke om det er noget, du gør bevidst, eller?
Venligst :)
ligeher | 2011-05-01 13:12:40 | |
Hej Poet,
Sikke dog en herlig skolehistorie. Nej, det er heldigvis ikke alle, der er, som de ser ud til ved første øjekast - og en sådan lærestreg glemmer man nok aldrig!
Jeg vil gerne tilslutte mig Nadias forslag om at holde hele teksten i samme tid. Og så er der noget med I (med stort) i tiltale.
Jeg synes, du skal arbejde videre med denne historie og sætte lidt flere navne og detaljer på. Du ved f.eks. hvem "drengene og jeg" er - det gør vi andre ikke.
Hvem har anbragt musen? Er det Søren, der ellers er lidt udenfor gruppen, som forsøger at indlægge sig fortjeneste i de andres øjne ved at medbringe dyret fra sin fars rodebutik derhjemme i kælderen? Eller er det Karl Ole, der ellers altid har styr på, hvordan man hyler en vikar ud af den? Og hvordan reagerer klassen - og pigerne - på frk. Kaspersens håndtering af sagen?
Jeg kunne også godt tænke mig at vide noget om de diskussioner, der er gået forud for beslutningen om de prøvelser, frk. Kaspersen skal udsættes for. Historien kan sagtens bære mange flere detaljer, og at der dramatisk set bliver bygget op til de nederlag, der så respektindgydende rammer klassen undervejs.
Det ville heller ikke gøre noget, hvis vi fik lidt mere at vide om frk. Kaspersen. Hun er jo en skøn dame. som vel med tiden må have givet anledning til adskillige myter mellem skolens elever? Hvilke?
Mange hilsner
Sikke dog en herlig skolehistorie. Nej, det er heldigvis ikke alle, der er, som de ser ud til ved første øjekast - og en sådan lærestreg glemmer man nok aldrig!
Jeg vil gerne tilslutte mig Nadias forslag om at holde hele teksten i samme tid. Og så er der noget med I (med stort) i tiltale.
Jeg synes, du skal arbejde videre med denne historie og sætte lidt flere navne og detaljer på. Du ved f.eks. hvem "drengene og jeg" er - det gør vi andre ikke.
Hvem har anbragt musen? Er det Søren, der ellers er lidt udenfor gruppen, som forsøger at indlægge sig fortjeneste i de andres øjne ved at medbringe dyret fra sin fars rodebutik derhjemme i kælderen? Eller er det Karl Ole, der ellers altid har styr på, hvordan man hyler en vikar ud af den? Og hvordan reagerer klassen - og pigerne - på frk. Kaspersens håndtering af sagen?
Jeg kunne også godt tænke mig at vide noget om de diskussioner, der er gået forud for beslutningen om de prøvelser, frk. Kaspersen skal udsættes for. Historien kan sagtens bære mange flere detaljer, og at der dramatisk set bliver bygget op til de nederlag, der så respektindgydende rammer klassen undervejs.
Det ville heller ikke gøre noget, hvis vi fik lidt mere at vide om frk. Kaspersen. Hun er jo en skøn dame. som vel med tiden må have givet anledning til adskillige myter mellem skolens elever? Hvilke?
Mange hilsner
poeten | 2011-05-02 09:09:52 |
Tak for din kommentar. Jeg kan godt se, at der er skrevet i nutid og datid. Jeg har ikke selv problemer med at læse teksten, men jeg kender jo også baggrunden. Når jeg har brugt datid er det for at beskrive de ting der foregik udenfor klasseværelset/gymnastiksalen.
Jeg kan godt se, at historien kunne blive meget længere og det vil jeg da have i baghovedet.
Jeg øver mig stadig i, at skrive historier da det har været digtenes verden, jeg ellers har brugt når jeg ville " sige " noget. Jeg er rigtig glad for din kommentar for alle de spørgsmål du stiller kan jeg jo også bruge som stikord fremover.
mange hilsner
Jeg kan godt se, at historien kunne blive meget længere og det vil jeg da have i baghovedet.
Jeg øver mig stadig i, at skrive historier da det har været digtenes verden, jeg ellers har brugt når jeg ville " sige " noget. Jeg er rigtig glad for din kommentar for alle de spørgsmål du stiller kan jeg jo også bruge som stikord fremover.
mange hilsner
Du skal være logget ind, før du kan kommentere og vurdere!
venligst