Forfattersiden.dkForfattersiden.dk kræver login, før du selv kan bidrage med indhold
 
Forfattersiden
Genre-forvirring!
Genre-forvirring!


Forfattersiden.dk
Forfatter: nhuth
Skrevet: 2013-03-20 08:01:15
Version: 1.2
Anbefal:Klik på +1 ikonet for at anbefale teksten i Google-søgning
 
 Klik her for at annoncére teksten på din egen Facebook væg Klik her for at annoncére teksten på din egen Facebook væg
 


Hvor skal kommentarer til en tekst som denne placeres?:  (sakset fra Politiken i dag)
"Armstrong sagsøgt"
LITTERATUR

"I USA kan man som bekendt sagsøge hvem som helst for hvad som helst. For eksempel har to mænd i Californien anlagt sag mod Lance Armstrong for at have løjet, skriver The New York Times. Havde de vidst, at den forhenværende cykelstjerne var en løgner, ville de aldrig have købt hans to selvbiografier. Sagsøgerne er også fortørnede over, at bøgerne er solgt som nonfiktion, når de, viser det sig nu, rummer fiktive elementer.
   Som en ironisk kommentar til de to sagsøgere har forfatteren Ben Greenman anlagt sag mod et hav af romanforfattere for at inddrage virkelige hændelser i deres fiktionslitteratur.
(sign. fab.)"

Vh.Nhuth

haleløs2013-03-20 09:08:01

hvis en bog præsenteres som SAND / FAKTA ... er det da vigtigt, at den også er det?
Ville du mon selv synes om at købe en BIOGRAFI om ét af dine idoler - som så senere indrømmer, at den er (delvis) fiktion? S(portss)tjerner lægger jo navn til mangt og meget i indtjeningsøjemed ...
For ca. 10 år siden fik selveste Oprah Winfrey 'ørerne i maskinen' ved at anbefale en sådan FUSER
venligst ...
nhuth2013-03-20 09:14:31
Hej. Tak for din herlige kommentar. NEJ, jeg ville i den grad føle mig snydt!
Netop derfor er Ben Greenhams sagsanlæg mod romanforfattere så tankevækkende (og morsomt for en begynder-forfatter).
Vh.Nhuth

mille2013-03-20 12:45:15

Ligegyldigt for meget en journalist bestræber sig på, at beskrive fakta, så er det stadigvæk kun den del af "sandheden" som den skrivende ser den og opfatter den. Selv den mest dybdeborende alvorlige belysning af en sag vil altid være ufuldstændig. Jeg tror, at alt hvad der skrives er påvirket af, hvilket formål det har, hvem er afsenderen? hvem er modtageren?

Biografier er ikke noget jeg selv læser ret meget af - kan slet ikke huske nogen. Hvis en bog skrives om en sportsstjerne, et idol, så har det vel til dels et økonomisk formål? Man må gå ud fra at biografien skrives i den bedste hensigt, men stadigvæk er det en positiv fremstilling af en person, som sikkert aldrig indeholder hele sandheden.

- en FUSER er i min optik så bare, at hele sandheden ikke har været belyst, men det kan ikke hidse mig op, for det er jo bare noget mennesker har skrevet til og om andre mennesker
nhuth2013-03-20 13:00:04
Ja. Du rammer et centralt punkt. Måske finder man flest af netop de "sandheder", som man ønsker at finde?

haleløs2013-03-20 14:03:21

visse biografier om kendte personer er jo et kommercielt led i en større cirkus; hvilket barn vil ikke 'helst have' cykler, golfkøller, bolde ... anbefalet af netop DERES idol ? Og går ihærdigt op i samme idolers råd og ... livsførelse! Netop derfor er det i visse (amerikanske) kredse særdeles vigtigt, at disse forbilleder så ikke 'skejer ud' ... så ungerne pludselig ikke kan vise sig nogen steder med f.eks. en Tiger-Woods golf-kølle uden at blive gjort nar ad ...

Personligt læser jeg stort set kun 'true crimes'; dén slags bøger er typisk skrevet af dels politimænd, retsmedicinere, psykologer, journalister og ... advokaterne. Disse forsk. beskrivelser af samme gerningssted er oftest yderst informative; (f.ek. konkludere en kvinde ikke sjældent anderledes på fakta end en mand gør) MEN - som 'mille' siger; 'HELE SANDHEDEN' ... er jo noget luftigt noget, hvis værdi forandres i tidens løb ;)

venligst ...
nhuth2013-03-20 14:23:40
Tak. Der findes talrige eksempler på modstridende vidneudsagn fra to eller flere meget troværdige vidner til en given hændelse. Det er vel så almindeligt, at to helt enslydende vidneudsagn ofte kan påkalde sig særlig opmærksomhed.
Vh.Nhuth

haleløs2013-03-20 14:38:35

nu håber jeg altså ikke, jeg er i færd med at spolere din tråd om 'søgsmål mod bedrageriske forbilleder' her; med 'konklusioner ... på fakta' mente jeg IKKE vidneudsagn; men 'upartiske fagmænds efterfølgende konklusioner ... baseret på beviste omstændigheder' (var døren f.eks. låst eller ej?)
venligst ...
nhuth2013-03-20 14:59:17
Nej, nej, du spolerer intet.
Jaah.., du skrev "f.ek. konkludere en kvinde ikke sjældent anderledes på fakta end en mand gør". Og du bruger nu "var døren f.eks. låst eller ej?" som eksempel???
At mænd generelt kunne tænkes at anse nogle ting på en anden måde end kvinder, er da højst sandsynligt. To ligeværdige og lige "sandfærdige" - men forskellige udtryk for "fakta".
Vh.Nhuth

haleløs2013-03-20 15:55:02

prøver igen mht. svigagtige idoler: medie-mogulen Oprah Winfrey er kendt for at promover s.k. 'selvhjælps-bøger' (en SLAGS biografier) og slå dem STORT op; hun lagde således i 2005 sin egen pondus i vægtskålen som anbefaling af netop DENNE bog.
i år 2000 udkom: http://en.wikipedia.org/wiki/A_Million_Little_Pieces om "
the story of a 23-year-old alcoholic and drug abuser and how he copes with rehabilitation in a twelve steps-oriented treatment center. While initially promoted as a memoir, it was later discovered that many of the events described in the book never happened."

Da den efter OWs lancering i 2005 viste sig at være væsentligt USAND (bl.a. iflg. forfatterens egne forældre) gik det ud over også Oprahs troværdighed; jeg fulgte selv polemikken på CNN (Larry King m.v.); men da havde bogen vist allerede gjort forfatteren til millionær ...
"
In September 2005, the book was picked as an Oprah's Book Club selection, and shortly thereafter became the number one paperback non-fiction book on Amazon.com, and topped the New York Times Best Seller list for fifteen straight weeks.
"

I tilfældet Lance Armstrong forholder det sig ovenikøbet således, at han sagsøgte flere (sports)journalister for bagvaskelse - og VANDT disse særdeles aggressive søgsmål, da doping-anklagerne jo ikke blev bevist.

Det var egentlig dér, jeg ville hen; at - især i USA - er der RIGTIG mange penge + prestiger på spil i sådanne idol-skandaler; JEG forstår således udmærket selve dynamikken i disse spektakulære søgsmål;
men ønsker i øvrigt IKKE at FORSVARE dem ;)

venligst ...

Du skal være logget ind, før du kan kommentere og vurdere!

Seneste profil og bidrag

Seneste opdateringer

En tilfældig udvalgt tekst

Fra Forfattersiden.dk