skolehistorier om autoritet og hævn | ||
|
||||||||||||||
Jeg er en person, der tidligt lærte at forsvare uretfærdighed selv om det kunne give bagslag. Jeg har gået i to skoler hvor den samme skoleinspektør huserede. Han var en uhyre autoritetstro personage, som ikke gik af vejen for at uddele et par på ørene. Allerede i første klasse skulle jeg opleve kontant afregning. I den skole jeg gik i, lærte vi tabeller allerede fra første klasse. Det var ikke tilladt at kikke i regnebogen, før der var givet behørig tilladelse. Jeg elskede regning og havde umådelig svært ved at lade den regnebog være lukket,så jeg lindede lidt på hjørnet. Falkeblikket ramte mig og jeg fik besked på, at lade den regnebog være lukket. Vi fik gennemgået 5 tabellen og skulle skrive den ned. 1x5=5, 2x5=10 osv. Så skulle vi øve os til næste dag og afhøring i tabellen foregik således: • Papir blev delt ud • Læren sagde f.eks. 3x5 vi skulle så skrive 15 på sedlen. Det gik ret hurtigt så der var ikke tid til at tænke, 5,10,15 for så nåede vi ikke at skrive resultatet ned før næste opgave. • 3 fejl medførte, at tabellen skulle skrives 25 gange hjemme og du blev så hørt i tabellen næste dag. Dette gentog sig indtil du kunne den. Basta! Hvad vi skulle have gennemgået den dag ved jeg ikke, men jeg lindede lidt på højre hjørne af regnebogen. Sekunder efter lød et brag. Pegepinden susede ned i pulten og gav et øredøvende brag. Alle elever røg ned under skrivepulten. Herefter faldt en syngende lussing og udvisning til gangen. På vej ud så jeg de andre stikke hovederne op over skolepultens bord, for at se om faren var drevet over. Derefter foregik undervisningen som om intet var hændt, dog uden mig da jeg jo sad på gangen. Da jeg kom hjem, måtte jeg jo forklare hvorfor jeg havde mærker fra fem fingre på min kind. Min far konstaterede så, at den lussing, havde jeg nok fortjent. Jeg kunne jo bare have hørt efter. Da jeg gik i sjette klasse blev der bygget en ny skole. Det blev vedtaget, at der skulle gives tilbud om et ottende og niende skoleår. Vores skole med 200 elever havde fra første til syvende klasse, men på grund af pladsmangel var femte klasse placeret i et lokale i på præstegården. Derfor skulle ottende og niende klasse ligge på den nye skole. På det tidspunkt var min mor blevet gravid med en efternøler, så vi skulle flytte. Jeg kunne vælge om jeg ville blive på den gamle skole eller flytte til en ny skole, som havde ottende og niende klasse på selve skolen. Da jeg altid var blevet mobbet både af lærere og elever, valgte jeg at flytte skole. Jeg glædede mig helt vildt til at starte i den nye skole efter sommerferien. Surt show. Den gamle inspektør havde fået nyt job. Han var nu skoleinspektør på den skole jeg flyttede til. Det var i de år hvor man var begyndt at tale om, at det skulle være forbudt at slå elever. Men indtil det blev gennemført ved lov, så var det tilladt at slå eleverne. Vi havde en lærer som var meget afholdt af eleverne. Godt nok slog han en proper næve, men som regel var det retfærdigt synes vi. Jeg var ikke særlig stor, så jeg sad altid oppe foran for at kunne se, hvad der foregik på tavlen. Vi sad i tre rækker. Vinduesrækken, mellemrækken og vægrækken. Den rækkebenævnelse blev brugt, når vi skulle lave gruppearbejde. Jeg sad forest i mellemrækken. Den fortælling der kommer nu, handler om, en meget forelsket trettenårig som med hjertet i halsen forsvarer sin egen person. Larsen som læren hed, var ved at gennemgå dagens pensum og jeg må ha´ kedet mig. I hvert fald begyndte jeg at skrive et kærestebrev til min udkårne. Pludselig vender Larsen sig om og beder mig om at aflevere det jeg sad og skrev, for det måtte jo være interessant. Modstræbende blev jeg nødt til at aflevere mit påbegyndte brev. Han læste det, undlod at kommentere og stak det så i lommen. Hold fast hvor var jeg flov. Næste dag: Vi havde fået en opgave vi skulle løse, enkeltvis. Mens jeg sidder og skriver læner Larsen sig hen over sit kateter og spørger ”Hvem er Jørgen ”¦.?” Blodrød i hovedet får jeg fremstammet ” Det er bare en jeg kender” Pause. ”Jaså. Han lyder da til at være en sød fyr”. Så blev der ikke sagt mere om det, den dag. De andre i klassen grinede så de var ved at tabe vejret og jeg sad blodrød i hovedet og vidste ikke hvor jeg skulle gøre af mig selv. Næste dag. Jeg havde besluttet mig for, at jeg ville have hævn over Larsen. Hvordan vidste jeg ikke rigtig, men da han lænede sig over katetret og sagde” Ved du hvem jeg mødte i går? Jørgen ”¦.” Ildrød i hovedet besluttede jeg, at det var nu eller aldrig. Så måtte det koste en øretæve, hvis det var det, det endte med. Da han gennemgik pensum skrev jeg så igen på et stykkepapir. Derefter sendte jeg det over til vægrækken. Sedlen gik fra hånd til hånd, over mellemrækken til vinduesrækken. Der blev småfniset lidt og jeg var spændt på, hvornår Larsen ville slå til, for det vidste jeg han nok skulle gøre. Da sedlen nåede Ulrick i vinduesrækken (han sad ud for mig) slog Larsen til. ”Ulrich, læs den seddel højt ” Det nægtede han. Endnu engang fik han besked på at læse sedlen højt, så han turde ikke andet. På sedlen stod: HA HA Larsen, da narrede jeg dig. Larsens ansigt forandrede sig med et nu, først forbavselse så satte han sig ned, lænede sig over katetret og grinede så tårerne løb. Så rejste han sig og gav mig hånden og sagde ”Det er bare i orden, det skulle jeg heller ikke have gjort, er vi gode venner igen?” Jeg tror jeg blev så lettet og glad, at jeg kunne ha` kysset ham lige på stedet. Fra den dag var det den lærer jeg holdt allermest af og der var ikke nogen der skulle sige noget ondt om ham, så forsvarede jeg ham med næb og klør. En lille NB! Det blevet vedtaget ved lov, at der i biologi skulle gives sexualundervisning i sjette klasse. Da jeg jo var så forelsket, var det jo spændende at skulle høre om, men timerne gik og undervisningen kom ikke. Min veninde som gik på en anden skole havde fortalt, at der var kommet nogle ude fra byen og havde vist dem både kondom og pessar og fortalt om brugen mv. Det havde været både sjovt og spændende. Vores skole havde valgt, at de selv, altså biologilæreren, skulle stå for den del. I allersidste time før sommerferien, som normalt blev brugt til hygge, kom biologilæreren ind med biologibogen under armen. Han var helt rød i hovedet. Jeg spurgte tørt ”Skal vi have sexualundervisning nu?” Svaret var:” slå op på side 47” og så læste han et afsnit om hvor mange x og y kromosomer et menneske bestod af. Det var så det. Velinformeret gik ud i livet på vej til syvende klasse. haleløs 2012-07-22 11:49:04 -------------------------------------------------------------------------------- hyggelig, humoristisk og velfortalt historie om bl.a. en sur skoleinspektør, som ikke kunne rystes af; dog vil jeg lige sige, at selve fortællingen om hævn jo egentlig først begynder hér: "Vi havde en lærer som var meget afholdt af eleverne."; så teksten kunne med fordel kortes væsentligt af. Ikke desto mindre har jeg nydt den i fulde drag! venligst ... -------------------------------------------------------------------------------- poeten 2012-07-22 15:34:41 Jeg har ændret titlen så den passer bedre til indholdet. Tror jeg da. Jeg har netop haft et problem med, at jeg synes at hiistorien blev for kort hvis det kun var den om hævn. Det glæder mig at du trods alt nød historien alligevel og orkede at læse den til ende. Tak for din respons for du har ret i, at kun den sidste del handler om hævn. Den første del er en beskrivelse af skolemilljøet i små landsbyskoler i årene 1960 til 1967. venligst --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Jeg har flyttet dette indlæg fra konkurrencen hertil, da jeg misforstod oplægget. Der er nu en novelle i konkurrencen i stedet. |
Du skal være logget ind, før du kan kommentere og vurdere!