1. Tråd i 'En amatørforfatterskole' | ||
|
||||||||||||||
Hvorfor ikke åbne en "amatørforfatterskole" her på siden? Altså sådan et "forstudie" til de mere kendte "forfatterskoler". Et sted, hvor vi skrivelystne amatører kan stille alle de "dumme" spørgsmål til hinanden først? Og se hvad der kommer? Jeg ser en aktivitet, som mig bekendt ikke er afprøvet endnu. Et sted, der, som forfattersiden, er uafhængig af økonomi og reklameintægter. (Jeg begriber i øvrigt ikke, hvordan forfattersiden finansieres?) Jeg har aldrig før tilladt mig at spørge til det. Det er klart nok for mig, at der også skal brød på bordet hos de idealister, der lægger professionelle kræfter ind i at hjælpe os amatører på vej. Men vi kan vel selv gøre forarbejdet. Jeg venter spændt på din tilbagemelding. (Også på om dette indlæg er brugbart)? Bare skriv en kommentar her efter dette indlæg. Så er du med. Derefter kan du f.eks læse: Link til "2. tråd" 2. Tråd i 'En amatørforfatterskole' Læs eventuelt dette tre år gamle gode indlæg: En 'rigtig' forfatterskole? skrevet af "Forfatter in spe". Venlig hilsen (Nhuth) Niels-Henrik Uth |
Forfatter in spe | 2013-02-28 23:28:06 | |
Jeg synes, idéen lyder god, og Forfattersiden.dk stiller jo allerede en platform til rådighed for de personer, der måtte dele interesse med dig (i teorien burde der være ret mange her på siden) ;-)
Som altid modtager jeg gerne forslag til forbedringer gennem "Ris & Ros". En del af udviklingen her på siden er gennem årene sket efter input fra brugerne.
Jeg har selv udviklet Forfattersiden.dk fra bunden, og har aldrig fået en krone for det. Jeg ønskede at stille den platform til rådighed, jeg mente manglede. Jeg har altid selv dækket alle de udgifter, der har været til server hosting og domænenavn. Min løn har været de rosende ord, der til tider er blevet sent min vej ;-)
Afsnittet "spørg/svar" er vel egentlig oplagt til det, du her foreslår? Jeg synes i øvrigt, at din indspark er yderst relevant ;-)
/Jesper
Som altid modtager jeg gerne forslag til forbedringer gennem "Ris & Ros". En del af udviklingen her på siden er gennem årene sket efter input fra brugerne.
Jeg har selv udviklet Forfattersiden.dk fra bunden, og har aldrig fået en krone for det. Jeg ønskede at stille den platform til rådighed, jeg mente manglede. Jeg har altid selv dækket alle de udgifter, der har været til server hosting og domænenavn. Min løn har været de rosende ord, der til tider er blevet sent min vej ;-)
Afsnittet "spørg/svar" er vel egentlig oplagt til det, du her foreslår? Jeg synes i øvrigt, at din indspark er yderst relevant ;-)
/Jesper
mille | 2013-03-01 09:37:12 | |
Virkelig et godt initiativ, men som bruger af en gratis side er mange(incl)mig selv, tilbøjelig til kun at bruge siden i perioder, når saxo lukker ned om nogle uger, synes jeg vi skal prøve at organisere os i nogle grupper, som forpligter sig til at kommentere hinanden - det er det, der er så givende for os famlende amatør-skribenter
- men jeg synes også, at Jesper på en eller anden måde skal have mere end digitale roser, hvordan det kan organiseres ved jeg ikke, lige nu er jeg fuldt optaget på krimi-skolen, der er mange der er utilfredse med manglende læreroplæg - nu, hvor en beskeden brugerbetaling er indført der brokker folk sig mere.
- umiddelbart kan vi vel bare lægge vore tekster her og så kommunikere via postbakken, når vi har lagt ud - jeg har set Glenstrup og 2die4 og tror måske de ville være interesserede, jeg er i hvert fald
måske et opslag på siden, så kan vi se om der er flere.
- ved at give hinanden nogle deadlines og nogle fælles opgaver, ville denne side fuldt ud kunne fungere som en mini-forfatterskole
- men jeg synes også, at Jesper på en eller anden måde skal have mere end digitale roser, hvordan det kan organiseres ved jeg ikke, lige nu er jeg fuldt optaget på krimi-skolen, der er mange der er utilfredse med manglende læreroplæg - nu, hvor en beskeden brugerbetaling er indført der brokker folk sig mere.
- umiddelbart kan vi vel bare lægge vore tekster her og så kommunikere via postbakken, når vi har lagt ud - jeg har set Glenstrup og 2die4 og tror måske de ville være interesserede, jeg er i hvert fald
måske et opslag på siden, så kan vi se om der er flere.
- ved at give hinanden nogle deadlines og nogle fælles opgaver, ville denne side fuldt ud kunne fungere som en mini-forfatterskole
nhuth | 2013-03-02 17:15:28 |
Jeg har svaret flg. tidligere men jeg glemte noget til Mille.
Tak til Lau, Jesper, haleløs og Mille. Jeg føler skræk for at have startet noget forkert. Jeg kan ikke kommentere alt, hvad der er skrevet i denne "tråd" og måtte blive skrevet! Men det har da været positivt hidtil. Jeg er enig i at nogle udgifter bør dækkes på en eller anden måde, men jeg frygter meget det bureaukrati der kan opstå.
Det er vigtigt for mig at understrege, at hvad "nogen" måtte "forpligte sig" til må holdes på en måde som er gratis og tvangfri.
Til Mille, du nævner "manglende læreroplæg". Noget må der vel have været? Hvad gjorde læreren?
Vh.Nhuth
haleløs | 2013-03-01 10:15:09 | |
jeg synes at Jesper 'Forfatter In Spe' skal kompenseres for sine div. udgifter i forb. m. drift af siden, så støtter ideen om en beskeden brugerbet. Selv ville jeg ikke have spor inod at betale feks. 100,- kr. årligt !
Måske kunne der så tilbydes gratis adgang med begrænset funktionalitet; man skulle jo nødig udelukke nogen ;)
venligst ...
Måske kunne der så tilbydes gratis adgang med begrænset funktionalitet; man skulle jo nødig udelukke nogen ;)
venligst ...
Lau G.N. | 2013-03-01 10:17:39 | |
jeg syntes ideen lyder fantastisk spændende, den kunne være med til, at give siden mere aktivitet og samtidig hjælpe nye fantastiske skribenter og poeter på vej.
om det skal være skrivegrupper, som stiller opgaver, eller en platform som stiller "opgaver og lektioner" ud, det ved jeg ikke, men ideen fanger mig.
det kunne også være med til at styrke fællesskabet lidt mere.
Jeg har nu skrevet på siden i omkring 2 år, og kan ikke beskrive hvor fantastisk et stykke arbejde denne side er, og hvor velrealiseret ideen og platformen her er.
om det skal være skrivegrupper, som stiller opgaver, eller en platform som stiller "opgaver og lektioner" ud, det ved jeg ikke, men ideen fanger mig.
det kunne også være med til at styrke fællesskabet lidt mere.
Jeg har nu skrevet på siden i omkring 2 år, og kan ikke beskrive hvor fantastisk et stykke arbejde denne side er, og hvor velrealiseret ideen og platformen her er.
Forfatter in spe | 2013-03-01 12:33:58 | |
Bare lige til info:
Jeg forestiller mig ikke, at der vil blive indført brugerbetaling på Forfattersiden.dk. Det er pænt af jer, der foreslår symbolsk betaling, men det er rigtigt, at når man betaler for noget, kan man også stille krav til funktionalitet. Hvis jeg på sigt vælger at forsøge at få dække nogle af mine udgifter, vil det ikke komme til at ske ved at brugerne skal have penge op af lommen for at tilgå Forfattersiden.dk
Fortsat god skrivelyst :-)
/Jesper
Jeg forestiller mig ikke, at der vil blive indført brugerbetaling på Forfattersiden.dk. Det er pænt af jer, der foreslår symbolsk betaling, men det er rigtigt, at når man betaler for noget, kan man også stille krav til funktionalitet. Hvis jeg på sigt vælger at forsøge at få dække nogle af mine udgifter, vil det ikke komme til at ske ved at brugerne skal have penge op af lommen for at tilgå Forfattersiden.dk
Fortsat god skrivelyst :-)
/Jesper
nhuth | 2013-03-01 15:51:13 |
Tak til Jesper. Det vigtigste er for mig, at F-siden ikke forringes eller at dens hundredevis af trofaste læsere, finder idéen uhensigtsmæssig. Der bør ikke opstår krav om "forpligtelser" mellem skribenter og læsere. At blande økonomiske forpligtelser ind i det, vil formentlig medføre et skrækkeligt bureaukrati og administration.
Jeg har spekuleret lidt over, hvordan jeg rent praktisk kommer videre med min idé.
Her er en prøve:
Forførelse eller forstillelse
Jeg har spekuleret lidt over, hvordan jeg rent praktisk kommer videre med min idé.
Her er en prøve:
Forførelse eller forstillelse
haleløs | 2013-03-02 09:34:11 | |
er deltagelse UFORPLIGTENDE og FORUDSÆTNINGSLØS (ligesom på SAXO, hvor man godt kan kommentere selvom man ikke har lagt nogen besvarelse. og gerne må skulke) ?
venligst ..
venligst ..
nhuth | 2013-03-02 09:49:50 |
Tak haleløs. Ja.
Helt uforpligtende! (ud over hvad den enkelte måtte pålægge sig selv)
Forudsætningsløs? Det er der ingen der er.
Jeg forventer ikke, at deltagere har "særlige forfatteregenskaber" eller noget i den retning.
Vh.Nhuth
(Jeg har stor respekt for skulkeri. Der kan højst blive tale om at frafaldne deltagere måske selv idømmer sig en imaginær moralsk mulkt)
Helt uforpligtende! (ud over hvad den enkelte måtte pålægge sig selv)
Forudsætningsløs? Det er der ingen der er.
Jeg forventer ikke, at deltagere har "særlige forfatteregenskaber" eller noget i den retning.
Vh.Nhuth
(Jeg har stor respekt for skulkeri. Der kan højst blive tale om at frafaldne deltagere måske selv idømmer sig en imaginær moralsk mulkt)
haleløs | 2013-03-02 14:19:12 | |
jeg melder mig under dine faner: min hovedinteresse er 'true-crime' genren; men jeg læser og kommenterer bredt. Jeg har ingen forstand på tekstanalyse m.v., og mit ambitionsniveau er lavt, så der blir nok flere kommentarer end tekster fra min hånd. Jeg vil dog IKKE forpligtes på at kommentere alt; ofte er ens egne observationer jo osse dækket ind af andre kommentatorer.
venligst ...
venligst ...
nhuth | 2013-03-02 15:09:36 |
Tusind tak. Det glæder mig meget at du melder tilbage.
(Læg mærke til, at jeg heller ikke forpligter mig. Jeg kan ikke rumme flere forpligtelser lige nu).
Måske er jeg (lidt) naiv, men jeg tror fortsat på idéen.
Vh.Nhuth
(Læg mærke til, at jeg heller ikke forpligter mig. Jeg kan ikke rumme flere forpligtelser lige nu).
Måske er jeg (lidt) naiv, men jeg tror fortsat på idéen.
Vh.Nhuth
CamillaM | 2013-03-04 14:34:32 | |
Jeg går på Dansk Talent Akademi på forfatterlinjen, og synes helt bestemt at dit forslag her, lyder som en god idé. Jeg får selv utrolig meget ud af FGK (som det hedder), vi har flere forfattere ude og tænker at jeg må have nogle indput til netop det her, både svar, men sandelig også nogle spørgsmål :)
Jeg tror bestemt idéen kan fungere, og jeg vil rigtig gerne hjælpe til :D
Jeg tror bestemt idéen kan fungere, og jeg vil rigtig gerne hjælpe til :D
nhuth | 2013-03-04 15:17:03 |
Hej. Tænk, jeg synes, at jeg har svaret??? Men jeg er meget glemsom.
Alle tiders, at du vil være med. Jeg glæder mig til dine inputs og spørgsmål.
Vi skrives ved.
Vh.Nhuth
Alle tiders, at du vil være med. Jeg glæder mig til dine inputs og spørgsmål.
Vi skrives ved.
Vh.Nhuth
CamillaM | 2013-03-04 14:39:20 | |
en idé kan altid være en del flere ting, der minder om konkurencerne herinde. (præmien kan jo være noget så enkelt som at få sin tekst på forsiden, og dermed er der flere brugere der ser den?)
Man kan lave noget skrivemaraton ligende, det handler om at skrive flest ord, og dermed opnå flow skrivning (hvilket også er titlen på en bog, jeg stærkt kan anbefale til alle skrive lystne). Vi kan jo bare lave en aftale om at være online på samme tid, starte et oplæg hver på ca. samme tid og efter ca. 2 en halv time, tæller man ord sammen, først hver for sig og så alle sammen på en gang. Vi gør dette en gang hver måned på fgk, hvilket resultere i at vi alt i alt ca. får skrevet en halv roman, alle sammen til sammen, hver gang. Der er vi dog til stede fysisk, men det burde da kunne lade sig gøre online også?
Man kan lave noget skrivemaraton ligende, det handler om at skrive flest ord, og dermed opnå flow skrivning (hvilket også er titlen på en bog, jeg stærkt kan anbefale til alle skrive lystne). Vi kan jo bare lave en aftale om at være online på samme tid, starte et oplæg hver på ca. samme tid og efter ca. 2 en halv time, tæller man ord sammen, først hver for sig og så alle sammen på en gang. Vi gør dette en gang hver måned på fgk, hvilket resultere i at vi alt i alt ca. får skrevet en halv roman, alle sammen til sammen, hver gang. Der er vi dog til stede fysisk, men det burde da kunne lade sig gøre online også?
nhuth | 2013-03-04 14:55:48 |
Jah, her på F-siden skriver man sig bare på. Så er det op til læseren at sætte ens indlæg på "forsiden", hvor den så end er?
Jeg synes bestemt, at du skal afprøve din idé om et "on-line-samarbejde" og se om F-sidens læsere og forfatterspirer dukker op. Her er jo en glimrende "on-line" service her på siden. Jeg véd ikke, hvor benyttet den er?
Hvis det bliver til noget, skal jeg da prøve at deltage.
Vh.Nhuth
Jeg synes bestemt, at du skal afprøve din idé om et "on-line-samarbejde" og se om F-sidens læsere og forfatterspirer dukker op. Her er jo en glimrende "on-line" service her på siden. Jeg véd ikke, hvor benyttet den er?
Hvis det bliver til noget, skal jeg da prøve at deltage.
Vh.Nhuth
CamillaM | 2013-03-04 15:45:00 | |
Jeg har desværre ingen idé om hvordan ting fungere på nettet, så det bliver svært for mig at få sat gang i det selv :)
nhuth | 2013-03-04 16:12:47 |
På nettet? ja, altså her på siden. Der er en on-line mulighed i "mine genveje". Har du prøvet den?
Oppe i siden F-sidens 8-10 muligheder er der en "spørg/svar" genvej. Her han du få masser af hjælp.
Hvis det ikke hjælper, så skriv bare til mig igen.
Vh.Nhuth
Oppe i siden F-sidens 8-10 muligheder er der en "spørg/svar" genvej. Her han du få masser af hjælp.
Hvis det ikke hjælper, så skriv bare til mig igen.
Vh.Nhuth
CamillaM | 2013-03-04 16:16:23 | |
Tusind tak :) og selv held og lykke med dit projekt :D Du må sige til hvis du får behov for nogen form for hjælp.
nhuth | 2013-03-04 22:30:27 |
Hej CamillaM. Tak for dit tilbud.
Jeg er spændt på om din "on-line"-idé kan lade sig gennemføre.
Vh.Nhuth
PS: Selv prøver jeg at liste lidt struktur ind her.
2. Tråd i 'En amatørforfatterskole'
Jeg er spændt på om din "on-line"-idé kan lade sig gennemføre.
Vh.Nhuth
PS: Selv prøver jeg at liste lidt struktur ind her.
2. Tråd i 'En amatørforfatterskole'
chilsen | 2013-03-16 12:51:11 | |
Altså frem for at lave en ''amatørforfatterskole'' over siden, er det så ikke bare at vi alle blive bedre til at give mere konstruktiv kritik? Jeg er selv rigtig dårlig til det, og prøver at blive bedre, også til at tage mig sammen.. Men jeg synes bare hele det der forfatterskole noget, er lidt spøjst.. Men det er nok fordi jeg mener at man ikke skal lære folk hvordan de skal skrive. Jeg er klar over at det nok er en holdning der ikke er så mange der er enig i. Men det er nu min og jeg respekterer hvis folk er uenige x)
nhuth | 2013-03-16 14:06:33 |
Kære Chilsen. Jeg er ganske enig med dig. Især det der med at give lidt gensidig og konstruktiv kritik. Det er præcis hvad jeg har lagt op til her på amatørsiden.
Måske var det et forkert valg at kalde den for noget som helst med "skole". Siden er jo blot et dialogforum uden for enhver af de etablerede forfatterskoler. Jeg tror, at der er mange forfatterspirer, der har meget glæde af disse skoler. Men disse mange nye skolers eksistens hviler jo bl.a. på vores kendskab til de tusindvis af "superforfattere", der aldrig har kendt eller gået i en sådan skole. Så jeg tror da fortsat på min "idé".
Vh.Nhuth
Måske var det et forkert valg at kalde den for noget som helst med "skole". Siden er jo blot et dialogforum uden for enhver af de etablerede forfatterskoler. Jeg tror, at der er mange forfatterspirer, der har meget glæde af disse skoler. Men disse mange nye skolers eksistens hviler jo bl.a. på vores kendskab til de tusindvis af "superforfattere", der aldrig har kendt eller gået i en sådan skole. Så jeg tror da fortsat på min "idé".
Vh.Nhuth
haleløs | 2013-03-17 16:10:45 | |
min opgave er IKKE KLAR endnu; men kommer til at stå hér AFSK opg_1 haleløs
nhuth | 2013-03-17 17:05:47 |
Ja. Tak. Det er måske "måden".....?
Jeg kan stå for alt, undtagen fristelser.... så jeg hopper på med krydsede fingre.
Min første reelle opgave kaldes: AFSK opg_13 nhuth
Jeg kan stå for alt, undtagen fristelser.... så jeg hopper på med krydsede fingre.
Min første reelle opgave kaldes: AFSK opg_13 nhuth
prefu | 2017-04-11 18:50:29 | |
Stort eller småt.
Med en sådan platform til rådighed er man forpligtet til at bidrage med ord.
Ord er som lego klodser, de skal sættes sammen for at danne en helhed.
Prefu.
Med en sådan platform til rådighed er man forpligtet til at bidrage med ord.
Ord er som lego klodser, de skal sættes sammen for at danne en helhed.
Prefu.
Du skal være logget ind, før du kan kommentere og vurdere!
Jeg har nu lagt mit "forslag" i "spørg/svar".
Det bliver spændende at se om der kommer noget ud af det.
Vh.Nhuth